Teen Spirit 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Mai  2004 Nr. 22

 

 

 

 

Lehes: 

 

 

 

 

 

 

 


 Maikuu

 Moebuum

 Üheksanda eri

Nooruslik Anu Voll

Sportlik Tiit Seiton

 Üks väike jutt

 Meelelahutus

 

 

Juhtkiri 

 


 


 


 


Tere jälle kõigile! Kohe, kohe on kool läbi ja algab see kaua oodatud vaheaeg. Kuid ka Teen Spiriti toimetajatel on vaheaeg ja selle pärast ei ilmugi suvel meie armast kooli lehte. Sellest on muidugi kahju küll, aga eks kõik tahavad ju puhata! Nii et see leht, mille sa oled endale viie krooni eest meie lehe müüja käest lunastanud, on selle aasta viimane.

Kuid seoses koolilõpuga on meil, täpsemalt minul ja Mirjamil kõigile üks üleskutse. Nimelt lõpetavad Martna kooli kaks tublit toimetajat ja lehe idee teostajat, Maarika ja Anu. Aga kui nemad ära lähevad, jääb meie toimetus väga tüh­­jaks ja see meile ei meeldi. Point ongi selles, et kõik kirjutamishuvilised Martna kooli noored, saatke meie mailiaadressile üks enda kirju­tatud uudislugu, uurimus­lugu, küsitlus, katse vms. Ja kui sa oled tõeliselt tublit tööd teinud, siis saadki järgmisel aastal koos meiega lehte toimetada. Meie mailiaadress on Teen.Spirit@mail.ee. Jääme teie lugusid ootama.

Aga kirjutada võite muidugi ka niisama.

Meie omalt poolt soovime teile kõigile head koolilõppu ja head vaheaega!


 

 

MAIKUUST


See soe ja mõnus maikuu. Minu jaoks seostub mai koolilõpu ja ilusate ilmadega. Aga mida arvavad teised õpilased, kui nad kuulevad sõna maikuu.

 

Kardi: Soe jah, päikeseline…, lilled (naerab oma nakatavat ja lõbusat naeru - toim), Mailiis… ma ei mõtlegi midagi selle sõnaga seoses! Okei, varsti on koolilõpp ja suvevaheaeg ka… varsti saab ujuda (jälle naerab-toim), Mis teised panid? Liblikad, saab õhemalt riides käia ja ei pea mingeid pakse asju kandma.

Aurel: Maikuu? Mis tahad sellest? (vaatab mulle imes­tunult otsa - toim) Kevad, lilled hakkavad õitsema, puudel tulevad lehed välja. Saab ujumas hakata käima. Koolilõpp ka, ja see on väga hea. On veel küsimusi? Ei ole jah, siis ma võin ära minna!

 

Sander: Mis mõttes? Soe ilm, soe, vähem õppida, onju… Suvi varsti käes! Praegu on maikuu. Ujuma saab minna. Jaanipäev!

 

Helys: Maikuu? ( naerab vaikselt-toim) Suvi, ma ei tea, nii raske küsimus. Koolivaheaeg tuleb varsti… Lilled õitsevad, puud on rohelised… Ära rohkem küsi!

 

Tarmo: Mis ma teinud olen vä? Tüdrukud(Seda viimast ütleb eriti õndsa näoga - toim), soe aeg, saab varsti ujuma minna. Veel või? Õhtused grillipeod… lilled, mis veel? Oota ma mõtlen…lilled… ei oska öeldagi. Paneb mõtlema… Mis on maikuus head? Kõik on hea!

 

Hanna- Loora: Mis maikuu? Emadepäev!

Kelli


 

UUDISED

 

 

SPORDIPÄEV suurematele õpilastele toimus sellel aastal 12. mail, staadionil. Osaleti viiel erineval alal: 60 m jooksus, kaugushüppes, palli­viskes, kuulitõukes ja pikamaajooksus. Diplomid jagati välja perepäeval!

Väikeste sportlik päev oli aga 10. mail Kullamaal, kust

paljud tulid tagasi üliheade kohtadega!

J   J    J

 

 
EI OLE ÜKSI ÜKSKI METS ehk siis metsa istutamise traditsioon, mille ajal istutatakse Eesti metsadesse üle miljoni puu. 11 mail käisid ka meie lauljad ja esimese-teise klassi õpilased kuuski istutamas. Kuigi ilm ei olnud eriti ilus,sai suur hulk istikuid maha pandud ja nüüd (loodetavasti)

kasvab Läänemaale Martna õpilaste istutatud mets.

J   J    J

 

 

TUTIPIDU toimub 28 mail. Majas näeme ringi jooksmas palju tittesid, kes külastavad kindlasti ka igat klassi ja arvatavasti on oodata ka väikest vihma sadu. Kindlasti tooge lastele hästi palju lilli, komme ja muid asju, mida lapsed armastavad. Toimub ka väike aktus!


 
Moebuum
 

 


 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Moebuum 2004, aasta suursündmus, on nüüd möödas! Osalejate pingeline riiete miksimine, õmble­mine. Selleks aastaks läbi.

 

Moeshowd on Martnas juba omamoodi traditsiooniks saanud. Kõik algas kaks aastat tagasi. Siis osaleti üksikult ja võitjaks osutusin mina. Järgmisel aastal oldi juba gruppides, teemaga romantika. Siis olid kõige romantilisemad Kardi, Kristiina, Pert ja Aurel. Sellel aastal oli osavõtjaid gruppe tervelt kuus. Kõik olid kostüümid teinud vastavalt teemadele. Ehk siis *Mässulised noored ja *Hipid.

Ja kõik said ka vinged auhinnad. Veel loositi ka välja eriauhind ühele piletiostjale. Ja õnneliku pileti omanik oli Jevgeni Satsuk.

Aga nüüd tagasi osalejate juurde. Publikulemmikuks võistkonnaks sai Viva Anarhia -  Ege, Jaanika, Kaija ja Liina.

Ning esimese koha võitsid kõige mässulisemad ja hipilikumad noored: Kardi, Kristiina ja Aurel, võistkonna HIM nime all.

Aga siia veel väike ülevaade diskost. Nagu tavaliselt tantsiti üpris vähe ja peamiselt tüdrukud. Peol aga möllasid selle aasta eurolaulud, eesotsas Ruslana Metsiku tantsuga.

Aga pidu iseenesest oli vägev ja järgneval aastal on oodata sama põnevaid kollektsioone, kui sellelgi aastal!

Kelli


 

 

 

 

 

Üheksandikud! 

 

 

 

 



Head aega üheksas klass!

 

Kuna praegu on maikuu ja ennekõike koolilõpp, otsustasime (nagu igal aastalgi) teha aasta viimasesse koolilehte üheksandike eri. See oleks meie viis neid siit koolist ära saata. Aga ega me neid Martnast niisama ära saada, enne tahame neid ikka piinata ja nendelt nii palju infi tuleviku plaanide kohta välja uurida, kui võimalik. Siin ongi mõned küsimused, mille abil saab natuke paremini teada Martna põhikooli 2004 aasta lennust.

 

1)    Sinu valitud keskkool:

   Anu P: Ma ei tea veel, tahtsin Hiiumaale minna, aga vist ei saa. Seal on Suure­mõisa Tehnikum, kus saab aiandust õppida!

Allar: Vana Vigalasse, haaa, seda veel uuritakse!

Rovena: Täpselt ei teagi, kuhugi gümnaasiumi. Katseid veel ei ole kuhugi teinud aga tahaksin minna Suuremõisa Tehnikumi.

Kareta: Arvan, et Kullamaale. Muidu tahaksin minna Tartu Kutseharidus Keskusesse, seal saab õppida pagar- kondiitriks.

Piret: Kuhugi kutsekooli lähen.

Ege: Gümnaasiumi või Wiedemanni.

Anu J: Kas Wiedemanni või HG-sse.

Maarika: HWG või HG.

Aivar: Taebla kutse­keskkooli, ehitusviimistlust õppima

 

2) Sinu unistuste amet.

Anu P: Ei teagi, midagi lilleseadmise või aiandusega. Mulle meeldivad sellised asjad.

Allar: Rallisõitjaks! Tegelikult ei tea.

Rovena: Ma ei tea.

Kareta: Juuksuriks, aga seda saab õppida alles pärast keskkooli.

Piret: kokaks.

Ege: Juuksuriks, kosmeetikuks, küünetehnikuks.

Anu J: Eks see tulevikus paista, kelleks saan. Tahan keeltega tegeleda.

Maarika: Eks tulevik näitab, kelleks saan.

Aivar: Kosmonaudiks

 

2)    Kuidas on sulle need aastad siin koolis meeldinud?

 Anu P: Normaalselt, kool nagu kool ikka. On ju ka hullemaid koole.

Allar: Meeldivad aastad.

Rovena: Normaalselt.

Kareta: Üpriski huvitavad. Tagantjärgi mõeldes teeks paljusid asju teisiti.

Piret: Üle küngaste ja mätaste.

Ege: Esimest klassi eriti ei mäleta, aga muidu on lahe olnud!

Anu J: Niivõrd - kuivõrd.

Maarika: Päris lahe on olnud!

Aivar: Jama! Mõttetu!

 

3)    Martna kooli üldmulje.

 Anu P: Normaalne.

Allar: Mis mulje siin olla saab.

Rovena: Hea mulje.

Kareta: Siin kõik teavad üksteist ja sellepärast saavad kõik kõigiga läbi.

Piret: Keskmine.

Ege: Mulje on hea. Hästi kodune, kõik teavad üksteist.

Anu J: Kool nagu kool ikka, ainult natukene omapäraste õpilaste ja õpetajatega.

Maarika: Tavaline pisike kool.

Aivar: Pommiauk.

 

4)    Martna kooli õpetajad.

 Anu P: Mõned on normaalsed, mõned mulle eriti ei meeldi.

Allar: Õpetajad!

Rovena: Eks kõigil ole omad head ja vead, üldiselt on kõik head õpetajad.

Kareta: Üsna optimistlikud ja oskavad oma ainet õpetada.

Piret: Osad õpetajad on normaalsed, aga teine osa on vastikud kiusupunnid.

Ege: Õpetajad on kõik lahedad ja toredad. Oma ala proffid.

Anu J: Põhimõtteliselt normaalselt, vahest (päris tihti) käivad närvidele.

Maarika: No mõned õpetajad õpetavad hästi, mõned halvemini.

Aivar: Normaalsed ja õpetavad hästi!

 

5)    Sinu lemmik õpetaja(d).

Anu P: Ants Roos. Ma sain ta tunnis viisi ja ta õpetas ka hästi.

Allar: Pole olnudki.

Rovena: Ants ja Ann Roos, sest nad olid normaalsed ja oskasid hästi õpetada.

Kareta: Algklassides meeldis Siiri, sest ta oli siis hea, vahepeal meeldisid Roosid, sest nad olid nii rõõmsameelsed. Ja nüüd on kõik õpetajad omamoodi…

Piret: Siiri ja Voll

Ege: Annika, Siiri, Imbi, Aili, Roosid ja Voll.

Anu J: Ann Roos meeldis, Siiril pole ka väga vigagi, Seiton Aili õpetab hästi.

Maarika: Siiri (lahe tädi), Seiton Aili õpetab õudselt hästi.

Aivar: Siiri, ta on igavene vägev tädi!

 

6)    Sinu klass:

Anu P: Päris hea, vahepeal on tülisid ka olnud aga tegelikult hoiame kokku.

Allar: Käib kah, kui paremat pole.

Rovena: Normaalne, täitsa normaalne.

Kareta: Kõik on jäänud esimesest klassist samaks, vahepeal on tulnud ja läinud, aga Allar on alles jäänud!

Piret: Üpris hea.

Ege: Klass muidu väga meeldib. Ta on peaaegu algusest samasugune olnud, kui praegu, ja teame üksteist läbi ja lõhki!

Maarika: Enam-vähem saan kõikidega läbi.

Aivar: Hea klass on.

 

7)    Eelmised üheksandikud ja järgmised.

Anu P: Eelmised: Ma ei tea, palju poisse; Järgmised: Kokkuhoidvad.

Allar: E: Käib kah;  J: ( Naerab) Ei oska midagi öelda.

Rovena: E: Normaalsed; J: Normaalsemad, kui eelmised.

Kareta: E: Kohusetundlikud ja realistlikud; J: Tunduvad natuke lapsikud, aga ehk kasvavad veel.

Piret: E: Nagu väiksed tited; J: Hullem, kui eelmised üheksandikud.

Ege: E: Hästi lahedad; J: Poisid on tibud. Nende klassis on plikadel võim, nad on bossid.

Anu J: E: Suur poiste kamp oli. Tegelikult oli normaalne klass, plikadega sai hästi läbi. Osad poisid on ka lahedad; J: Seal leidub päris normaalseid aga ka natuke ebanormaalseid.

Maarika: E: Täiesti lahe klass; J: Tüdrukud on täiesti lahedad. Poistega ei saa läbi.

Aivar: E: Normaalsed; J:Pange põlema! Mõttetu!

 

8)    Mida ütled neile, kes peavad Martna koolis edasi käima?

Anu P: Õppige, vastupidiselt minule.

Allar: Midagi ei ütle.

Rovena: Midagi.

Kareta: Kordan õpetaja Aili tarkust: Õppida, õppida, õppida!

Piret: Õppige, ärge olge loodrid!

Ege: Õppige korralikult, ärge pange poppi ja austage õpetajaid!

Anu J: Tundke elust rõõmu ja ärge õppimist unustage!

Maarika: Õppige hästi palju!

 

 

9)    Sinu tunded lahkudes Martna koolist.

Anu P: Hea tunne on, ma tahan ära minna, sest ära tüütab ühes kohas vahtimine.

Allar: Suurema heameelega.

Rovena: Ma ei tea, tavalised tunded, natuke võibolla jään igatsema ka, väike kool ju.

Piret: Hea meeleolu!

Ege: Kui ma ütleks, et lahkun kergendustundega, siis ma valetaksin. Muidugi on paha lahkuda, oled ju 9 aastat siin käinud. Nii kodune on.

Anu J: Rahulolev tunne, päris lahe oli siin.

Maarika: Kurb tunne, kahju on ära minna.

Aivar: Nutused ja õnnelikud!

 

10)           Mis jääb sulle Martnast kõige paremini meelde?

Anu P: Bussijaam, seal on kogu aeg inimesed.

Allar: Midagi ei jää.

Rovena: Pood, tore koht!

Kareta: Kuidas Aivar ja Tauri musi tegid, kuidas Urmas õpetaja jalga hammustas ja tülid õpetajatega.

Piret: Õpetajate õiendamine. See pakub küll nalja.

Ege: Kõige paremini see, et kõik on hästi sõbralikud ja koolikokk oskab ülihästi küpsetada.

Anu J: Osad õpetajad jäävad meelde ja kindlasti ka mõned klassikaaslased. Koolis sai ju igast lollusi tehtud!

Maarika: Urmas! Kõik muu ka.

Aivar: Ilusad tüdrukud!

 

11)           Midagi naljakat

Anu P: Ei tule hetkel meelde

Allar: Ma ei mäletagi.

Rovena: Käisin vennaga ühes klassis ja ta tahtis Padu Anut koolikotiga visata, aga Anu hüppas kõrvale ja õpetaja Seiton astus just sisse ning oleks peaaegu pihta saanud.

Kareta: See ongi naljakas, kuidas Urmas õpetaja jalga hammustas.

Piret: Kui Allar tuli tüdrukute WC-st välja ja õpetaja Imbi nägi teda.

Ege: Siis, kui õpetaja kiusas Urmast ja Urmas hammustas õpetajat.

 Kui Martin Pukk läks klassi ette ja hakkas käelt spikrit lugema, aga ta ei saanud oma käekirjast aru ja       muidugi märkas seda ka õpetaja, kes hakkas naerma!

Anu J: Nalja saab tihti, aga midagi kindlat nii väga meelde ei tule, tihtipeale on lõbus…=)

Maarika: Ma ei mäleta, kõik on naljakas.

 

Ja siia on iga üheksandik kirjutanud oma klassikaaslaste iseloomustused:

Piret: Sõbralik, rahulik, vahel mõnikord närvitseb, võtab sõnatuks, natuke vist närvihaige, normaalne, kisakõri, joodiku häälega, eriti kahtlane kuju.

Kareta: Töökas, pidevalt teeb midagi, normaalne inimene, normaalne, lahe, vahepeal häiriv, uimane, vingub alati, tore tüdruk.

Rovena: Talle meeldib kamandada, normaalne inimene, laheda jutuga, tore, fun, tundub vaikne, hobuste fänn.

Anu J.: Taibu, tarkpea, õpib kogu aeg, oskab paljusid asju, tibi-tobi, normaalne, kogu aeg lõbus, kohusetundlik, hästi tore plix, hästi tore, lahe, tore tüdruk.

Maarika: käib kah, normaalne, samasugune nagu Anu Jänes, parim sõbranna, tihane, hullumeelne, humoorikas, kahtlane kuju.

Ege: Vahel ülbe, oma sõpradesse suhtub hästi, talle meeldib kamandada, pole sõnu, lõbus, lahe, võiks mõnikord mõned asjad ütlemata jätta, käib pinda, arvab endast liiga palju, ülbe, tore tüdruk.

Anu P: omamoodi frukt, vaikne, on kuidas on, bad girl, omaette hoidev, normaalne, nagu Padu ikka.

Aivar: Närvihaige, normaalne, natuke endast liiga heal arvamusel, üldiselt lõbus, solvub ja vihastab liiga kergesti, tore kaaslane.

Allar: Normaalne, meie klassi poistest kõige normaalsem, üle prahi, tupsu, tõesti lahe, killu vend, normaalne kutt, tore poiss.

Urmas: Normaalne,tibi-tobi, pole midagi öelda,  lapsik, üle mõistuse, käib vahest pinda, temaga ei hakka igav, hull vend.

 

Ja siin on nad kirjutanud kõigist oma klassijuhatajatest:

Õpetaja Liili Merimaa: normaalne, tore tädi, üsna tore, paneb kahtesid, pole väga hull, suhteliselt range.

Õpetaja Anu Voll: Lahe õps, õpetab normaalselt, käib kah, normaalne, tore, temaga saab nalja, rahulik, vahest päris kileda häälega,  normaalne, hea õpetaja.


 

 


salmikesed
 

 

 

 


Anu on ju klassi priimus,

Teistega ei ole riius.

Toimetab ka ajalehte,

See tal võtab vabad hetked.

 

Karetal on tähtis nägu,

Ta ei kisenda kui kägu.

ÕOV-s ta asju klaarib,

Kogu aeg ka ringi vaarib.

 

Murelikult mõtleb veel,

Kuhu kooli Piret teel.

Otsusele ei ta jõua,

Aega ikka juurde nõuab.

 

"12 minti jooksin ära!"

Sellest palju oli kära.

Kõrged koolid silme ees,

Aivar ikka kõva mees!

 

Rovena on meil vana rahu.

See ei teistel pähe mahu.

Vahel teeb ta kõrget häält,

Selleks ta ju ilma pääl.

 

Maarika küll tundub vaikne,

Iseloom ent pole paikne.

Kunagi ei alla anna,

Klassi asju õlul kannab.

 

Viskab nalja, naerab kah,

Üldse väga jutukas.

Allar, krutski vend on ikka tema,

Välimuselt päris kena!

 

Vahest tõsine, kuid kiire.

Ei endale sea üldse piire.

Urmasel on armsad põsed,

Käed tal pole üldse rõsked!

 

Vaidlushimulisel Egel,

Loodame, et suur saab pere.

Praegu mõtleb, kuhu minna,

Arvab, et vist läheb linna!

 

"Aiandus on huvitav,

see mind ainult kummitab."

Padu Anu arglik tundub.

Õppimisest ta ei keeldu.

 

 

 

Mirjam ja Kelli

 

 

Nooruslik Anu Voll
 

 

 

 



1) Mida te arvate oma klassist?

       Toredad noored inimesed, vahel liiga isepäised.

2)    Mis te arvate, kuidas suhtub 9-sas klass teisse?

       Ma ei oska öelda, seda tuleb neilt endilt küsida. Aga nad on minuga 5 aastat vastu pidanud.

3)    Millise innuga suhtuvad 9-ndikud õppetöösse?

Alati võiks paremini.

4)    Mida soovite oma klassiõpilastele peale Martna kooli lõpetamist.

        Julget pealehakkamist, soovide täideminekuid ja lõbusaid ettevõtmisi!

5)     Millise klassi klassijuhataja tahaksite olla järgmine aasta?

Kõik lapsed on omamoodi toredad igal lapsel on oma head ja vead. Minu arust ei ole oluline  mis klass on.

6)    Kuidas suhtute ise lõpetamisse?

Tegelikult on see mul esimene klass, kes nii lõpetab. Natuke kurb on aga samas on ka hea meel, et neist väikestest poistest ja tüdrukutest on sirgunud suured neiud ja noormehed.

7)    Millised on teie mälestused teie kooli lõpetamisest?

Meil oli kõigil ühesugusest kangast kleidid. Oli tuuline kevadpäev ja olime noored ja rumalad.

8)     Võrrelge palun teie aja noori tänapäeva noortega.

Olime rohkem lapselikumad ja naiivsemad, aga lollusi tegime samamoodi.

9)    Milline aine oli lapsepõlves teie lemmik?  Miks ?

Kunstiõpetus, kirjandus, käsitöö. Sest mulle meeldib endale joonistada, käsitööd teha ja lugeda.

10)           Mida saaks teie arust meie koolis muuta?

Omavahelist läbisaamist saaks paremaks muuta. Kõik suhted nii õpilaste kui ka õpetajate vahel võiksid olla paremad ja et õpilased oleksid rohkem õppetööst innustunud.


 

 

Anu Voll on tore tädi

Kõigilt hästi palju pärib

Ajaloos tal kõva sõna

Aga süda pole kõva!

 

 

Mirjam

 

 

Sport
 

 


 


 

 

 

Oma lehes oleme rääkinud hästi palju maadlusest, aga treenerist pikemalt veel jõudnud ei ole. Niisiis ongi selles lehes üks pisike jutt maadluspoiste treeneriga Tiit Seitoniga.

 

Mis koolid olete lõpetanud?

Martna Põhikooli, Kehtna Näidissovhoos Tehnikumi ja erialalt olen õppinud töökoja juhatajaks.Praegu õpin aga maadlustreenerite kursustel.

 

Milline õpilane olite koolis?

Koolis olin keskmine, tavaline õpilane. Armastasin sporti teha, meeldis nätlemine ja matkamine. Vahest tegin ulakusi ka.

 

Võrrelge palun Martna Põhikooli teie aja ja praeguse ajaga.

Minu meelest oli meie ajal koolis kord rangem ja arvan, et see oli ka õigem.

 

Kelleks tahtsite väiksena saada?

Kõigepealt tahtsin saada autojuhiks aga vahepeal tahtsin saada õpetajaks.

 

Kus olete maadlemist õppinud?

3 aastat Ergard Männiku käe all Haapsalus ja 4 aastat

Kehtna Tehnikumis Harri Koiduste käe all.

 

Kui kaua olete tegelenud maadlusega?

Koos treeneri tööga 16 aastat.

 

Teie esimene treener.

Esimene treener oli E. Männik, ta on ENSV teeneline treener, väga hea pedagoog ja hea sõber.

 

Suurimad autasud, mis olete ise võitnud.

ENSV noorte meister 1980 aastal ja viie kordne Tehnikumi spartakiaadi võitja.

 

Maadlemise positiivsed ja negatiivsed küljed.

Positiivsed: Maadlus annab võimaluse iseseisvalt ja kiiresti otsuseid vastu võtta. Kasvatab tahtejõudu ja vastupidavust. Annab jõudu ja kiirust. Arendab mõistust.

Negatiivsed: Kahjuks ei sobi see ala minu arvates tüdrukutele.

 

Kui suurt osa mängib teie igapäevaelus OÜ Fazenda?

OÜ Fazenda on meie perefirma ja minule tööandja. Seal tuleb mu pere leib.

 

Mida arvate tänapäeva noortest?

Noored on nagu noored ikka, nad on oma aja nägu!

 

Miks on Teie vaba  aja viiteks meie kooli poiste maadlema õpetamine?

Sest mulle meeldib maadlus ja mulle meeldib tegeleda lastega.

 

Kuidas olete rahul Martna poiste maadlustasemega?

Maadlustase on kogu aeg tõusnud ja olen sellega rahul.

 

Kui kaua kavatsete veel maadlustreenerina jätkata?

Seni, kuni on kas või üks maadlushuviline.

 

Kui suurt tulevikku ennustate meie maadluspoistele?

Kõik oleneb poiste töökusest ja tahtmisest. Sest minu meelest on kõige suurem andekus inimese töökus!

 

Ja jutu lõpetab treener ühe toreda lausega: Et elus midagi saavutada, selleks tuleb palju vaeva näha! Edu teile!

Anu

 

 

Üks väike jutt 

 

 


Kõik ju teavad, et kevad on koolilõpu aeg igal pool. Ja kuigi meie alles põhikoolis käime, ei ole meiegi jaoks see keskkooli lõpp tea, kui kaugel. Aga mida teha kui keskkool lõpetatud? Sellele küsimusele ei oskagi paljud vastust leida. Kõige parem oleks juba praegu hakata vaikselt mõtlema oma tuleviku plaanidele, järgevast jutus ongi esile toodud paar võimaluse varianti. Lugege ja hakake vaikselt mõtlema!

Elu on osa haridusteest

 

Kuulsat prantsuse filosoof Charles Montesquieu`d laenates: “Me saame kolm haridust: ühe vanemailt, ühe kooliõpetajailt ja ühe elult. Kolmas räägib kõigele vastu, mis kaks esimest meile õpetavad.”

 

Mina oma vaadetes päris nii radikaalne pole. Selge on aga see, et “elu” roll meie haridustee osana on Eestis paraku endiselt alahinnatud. “Elu” all pean ma kaasaegses maailmas, kus Eestist on saanud Euroopa Liidu liige ning kus noortele on avanenud niivõrd palju uusi teid, silmas võimalust reisida, teha tööd, tutvuda teiste elukeskkondade, inimeste ja kultuuridega ise selle juures maksimaalselt iseseisev olles.

 

Arutelu selle üle, miks eesti noored pürgivad iga hinna eest kõrgharidust omandama, ilma valitud ala vastu huvigi tundmata, on kestnud juba

pikki aastaid. Lahendus on tegelikult imelihtne – noored peavad saama võimaluse olla mõnegi aja iseseisev, tutvuda uuega, näha valikute paljusust ja mitmekesisust. Sel viisil avardunud silmaring on oluliste, tulevikku puudutavate otsuste tegemisel kindlasti suureks abiks. Lisaks õpetab mõnda aega vanematest eemal olemine ka sõltumatult mõtlema – vanemate hea nõu on küll väärtuslik, kuid oma tuleviku kujundamisel on ikka iga inimene ise olulisim otsustaja.

 

Võimalusi oma haridusteesse pisut “elu” põmida on mitmeid. Näiteks miks mitte võtta pärast gümnaasiumi lõpetamist kõigepealt hoopis üks aasta “vabaks” ning tegutseda vabatahtlikuna.  Oma võsudele taolise võimaluse kinkimine ei nõua vanematelt isegi kukrukergendamist – noor peab leidma endale nn saatjaorganisatsiooni, mõtlema välja mida ta vabatahtlikuna teha soovib, olema aktiivne ja motiveeritud ning peagi ongi uksed uutele kogemustele valla. Täiesti tasuta. Sobivat saatjaorganisatsiooni aitab leida näiteks ühendus Euroopa Noored.

 

Eurodeski projekt, mille juht ma mõned aastad tagasi olin, vahendab samuti erinevaid reisimis- ja töötamisvõimalusi. Noori aidatakse rahastamisvõimaluste otsinguil ning ollakse abiks igaühe jaoks sobivaima sihtriigi ning tegevuse leidmisel. Projekti koduleheküljel on andmeid mitmesugustest võimalustest oma silmaringi avardada.

 

Info on edastatud kogu Euroopat katvasse Eurodeski võrgustikku kuuluvate tugikeskuste poolt.

 

Ma ei usu, et tavapärased, kivistunud arusaamad sellest “kuidas elu tuleb elada” peavad alati õiged olema. Praeguses tohutult suuri väljavaateid pakkuvas maailmas on oluline mitmekülgsus, liikuvus ning teadlikkus oma eesmärkidest ja soovidest. Kuna mul on olnud võimalust mitmel pool ringi reisida ning ennast täiendamas, olen ise rõõmuga elavaks kinnituseks oma veendumusele. See on kasulik! Eelpool väljatoodud näited tõestavad, et võimalus oma maailmapildi laiendamiseks on igal noorel.

 

Seega – oma haridustee kujundamisel tasub kaaluda ka mitmesuguseid lisavõimalusi. Ega siis edasiõppimine seetõttu raskene ega ära jää. Lihtsalt järgmist olulist sammu astub pisut ka “eluga” tutvunud inimene enesekindlamalt ja läbimõeldumalt. Teooria ei pruugi just alati nii hirmsasti hall olla, kuid ka elu kuldne puu väärib nägemist.

Soovitan lugeda lisainfot ja tutvuda teiste kogemustega kodulehekülgedelt:

www.eurodesk.ee

www.noored.ee

www.youthportal.org

 

Silver Meikar

Noorte esindaja Riigikogus

 

 

 

 


Diki tantsi

 

Kõik, kes olid Moebuumile järgneval diskol, kindlasti tantsisid selle aasta Eurovisiooni võidulaulu "Wild dance" järgi. (See laul oli sel õhtul põhiline) Kuid paljud tahaksid kindlasti ka koos Ruslanaga tema laulu laulda. Siin annamegi selle jaoks võimaluse. Õppige pähe ja laulge nii kuis süda jaksab!

 

Ruslana

Wild Dance

 

Just maybe I’m crazy,
The world spins round and round and round
shi-di-ri-di-duy, shi-di-ri-di-da-na
shi-di-ri-di-duy, shi-di-ri-di-da-na

I want you to want me as I dance

 

Round and round and round

shi-di-ri-di-duy, shi-di-ri-di-da-na
shi-di-ri-di-duy, shi-di-ri-di-da-na

Forever and ever go, go, go wild dancers!!
Day-na-day-na Wanna be loved
Day-na Gonna take my wild chances
Day-na-day-na Freedom above
Day-na-da-na-da I’m wild ‘n’ dancing
Hey!
Desire
Inside you
My head spins round and round and round
shi-di-ri-di-duy, shi-di-ri-di-da-na
shi-di-ri-di-duy, shi-di-ri-di-da-na

I want you
To want me
So I dance round and round and round

 

 

Hey, shi-di-duy, shi-di-ri-di-da-na
Hey, shi-di-duy, shi-di-ri-di-da-na

Forever and ever
Go, go, go wild dancers!!

Day-na-day-na Wanna be loved
Day-na Gonna take my wild chances
Day-na-day-na Freedom above
Day-na-da-na-da I’m wild ‘n’ dancing
He-e-e-ey!
Dance forever, come and be mine,
Dance together, till the end of time
Dance together go, go, go wild dancers!!
Day-na-day-na Wanna be loved
Day-na Gonna take my wild chances
Day-na-day-na Freedom above
Day-na-da-na-da I’m wild ‘n’ dancing



Nalja nabani!

 

Tsukts läks Moskvas poodi küsis leiba.
"Ei saa!" ütles müüja.
Järgmisel päeval läks Tsukts jälle samasse poodi ja küsis leiba.
"Ei saa!" vastati leti tagant uuesti.
Kui Tsukts kolmandal päeval taas tuttavat vastust kuulis, küsis ta:
"Öelge siis ometi, miks ei saa?"
"Riidepoes me leiba ei müü," seletas müüja.

J  J  J
Kui Tsukts Moskvast tagasi jõudis, jutustas ta oma reisist ka naabritele. Muu jutu sees mainis ta sedagi, et oli mitu korda trammiga sõitnud.
"Missugune see tramm on?" tahtsid kuulajad teada.
"Kas te teate, milline on sidrun?" küsis Tsukts vastu.
"Jaa, teame," kinnitasid kõik.
"Üldsegi pole sarnane!" andis Tsukts ammendava vastuse.

J                J                     J 

Noorelt shotlaselt, kes oli puhkuse Londonis veetnud, küsiti pärast koju jõudmist, kuidas talle suurlinnas

 

meeldis. Mees vastas vastumeelselt: "Üldiselt meeldis, aga inimesed on seal kuidagi kummalised."
"Kuidas nii?"
"Kord kella kahe-kolme paiku öösel hakkas üks mees mu uksele kolkima, karjus ja ulus ning käitus üldse väga inetult. Ja seda kõike südaööl!"
"Ja mida sa ette võtsid?"
"Ei midagi. Mängisin oma torupilli edasi."


 

Siin väikesed ingliskeelsed jutud Marimetsa soost ja seal elavast sookollist!

 

Swamp monster

 

Once upon a time there was a monster. He lived in a swamp. One day he went to the watching-tower and saw another monster. Then he went looking for her. He looked for her in the swamp. But he couldn´t find her. Suddenly he saw her on the pond. And there she was! They got friends. And they swam in the pond together. Few months later they got married! And they lived happily ever after in the swamp!

Unknown author from the 5 class

 

A swamp monster

Fairy tale

 

Once upon a time there lived a lovely monster. The monster was called Elton. Elton lived in the swamp Marimetsa. The monster was very unhappy because he had not got any friends. Elton ran and ran in Marimetsa swamp and suddenly he saw a watching tower. He climed up to the watching tower and saw another swamp monster. Elton and the swamp monsther got best friends. And they lived happily ever after!

By Janar Viidas and Kristjan Kallaste.


 

Head suvevaheaega!