Sellel leheküljel on kasutatud  materjale  raamatust  "Martna kihelkond".
Kogumik on koostatud 1998.aastal Martna esmamainimise 700-ndaks aastapäevaks.
Artiklites on tehtud väikesi kärpeid.
 
 
 


 
 
 
 
 
 
 
 

Keravere küla
autor teadmata

Keravere küla asub Haapsalu-Lihula maantee ääres, Matsalu lahe põhjakaldal. Küla on eraldatud naaberküladest vana, Rootsi ajal ehitatud kiviaiaga. Maapind on seal nii tasane, et kui juhtud ronima maja katusele, siis võid näha nelja kirikutorni, ehkki nende vahekaugus on kuni 50 km. Näha võib Lääne-Nigula, Martna, Kirbla ja Lihula kirikut.
Kõige vanemad andmed külast ulatuvad tagasi Põhjasõja ajal levinud katkuni. Sel ajal oli tulnud Lihula poolt üks mees ja ei olnud kohanud inimesi enne Keravere küla. Oli vaikne õhtu ja mees oli kuulnud, kuidas üks ema laulnud mererannas pilliroos oma lapsele hällilaulu. Mees läks hääle suunas ja leidis sealt ema väikese lapsega.Nad jäidki koos elama ja olid esimesed inimesed tühjaksjäänud külas.
Keravere küla looduses on palju vanu mälestusmärke. Küla karjamaal asub suur kivi, mille pinnal Kalevipoja jala jälg selgesti näha.
Hiielepiku juures on ohvrikivi, sealt põhja pool aga Hiiemägi. Seal käidi vanasti jaaniõhtul jaanituld tegemas ja tantsimas. Hiiemäe lõunapoolsel künkal on selgesti näha Põhjasõja-aegsete Rootsi sõjaväe majutuspaikade varemed. Kaevamisel on leitud sealt vanu relvi.
Saksakeelne nimi sellele külade rühmale on Vogelsang, mis tähendab eesti keeles linnulaulu. Küla asub Matsalu lahe ääres ja eriti kevadel kostab sealt vahetpidamata linnulaulu.

 Lehekülje algusesse


Selle suve murelik heinaaeg Kasari luhtadel

Meil Kasari kolhoosis on tavaks mingi töö lõpetamist ühises peolauas tähistada. Tänasel koosviibimisel meenutagem selle suve rasket heinatööd me luhtadel.
Kaunis ja kallis on meile Kasari jõgi. Mõnus on temas supelda, kala püüda, vee ääres puhata ja iluleda. Kasari luhad varustavad heinaga me karja.
Nende luhtade kohta on omapärane väljend: hein nii vägev, et mine naabrimehelt maad laenama , kus peale heinasaod teha.
Näe ilm kissub naa sõõnd, keerab tuule Matsu-kao peale (sõnast Matsalu kaev, mis tähendab Matsalu lahte) Kui nüid sedassi pikalt vihmutab ka, sis oo "Matsalumees" varsti kutsumata külalises.."
Kasarilastele on "Matsalumees" tuntud isaisadest siiasaadik. Suurte sadude soosik- tõusuvesi - on Kasari luhtade heinateo kuri vaenlane.
Veel teinegi sõgedik on siin heinatööl ristiks. Öeldakse : "Vigalamees" - see viimane lits! See tähendab, kui Kasari jõe ülemjooksul Vigala kandis vesi võimutseb, toob see allavett heinasaade, palke, küünide väravaid, laualahmakaid jne. Nii kulgeb heinatöö mõnikord, kahe õela mehe võimutsemisel. Olgu suured vihmad Kasari ülem- või alamjooksul - mõlemast otsast on nende pikk periood ristiks. Pole nali nendega heidelda.
Pikka aega pidas Matsalumees meiega rahu . Noh, sellel suvel ta tuli ja tegutses jõhkralt. Kallas vihma, tuul merest, lahevesi rõhus peale. Vesi all, vesi peal, heinatöö nende keskel. Pinnas pehme, ei kanna praegust tehnikat, olukord "SOS".
Rohi võimas, mehele rinnuni, aga …..
Vanarahva tarkus väidab, et kehvakese saagi saad kindlasti kätte, ülihea läheb ikkagi untsu.
Sellel murelikul heinaajal kohtusid kaks tarka meest Kasari luha veeres, ajasid hädaldamise juttu.
"Olete kohalik mees?" küsis tootmisvalitsuse juht põlevkivi insenerilt.
"Kuidas juhtub. Vahel kohalik, samas aga mitte, kui ära sõidan. Siin luhtadel-jõgedel olen veetnud lapsepõlve ja noorusaastad."
"Siis ehk oskate öelda, mis praeguses olukorras teha tuleb?"
"Mitte midagi ei saa teha! Oodata, oodata ja veel kord oodata! Kui Kasari tahab, annab heina kätte, ei taha, ei annagi."
Need ajaloolised sõnad ütles Läntsile Ülo Uluots. Õieti ütles. Kõik meie heinatööde õnn ja ebaõnn oleneb Kasari tujukatest voolamistest. Siin ei aita miski.
Tavaliselt on rõudelased olnud heinatöös eesrindlased. Selles ütlemine: "Kes vähedigi heinamees, see on ikka rõudelane või kasarilane." Sellel suvel vireliseme viimaste seas, sest Kasari kehtestas "Märja seaduse".
Kui vesi lõpuks taandus, oli pinna porine ja pehme, hein vana ja saastunud ja masinatega töö vaevarikas. Kurja häda nägid mehhanisaatorid, organiseerijad juhid ja kõik töölised.

Tagantjärgi mõeldes isegi ime, et hein valmis sai. Sai ikka ja mitte vähemas koguses kui ikka olnud. Raske oli kõigil, austus neile, kes mehetegusid tegid.
Hein on küünides. Taas oleme oma Kasariga leppinud . Olgu kiidetud meie luhtade "kaunitar Kasari jõgi"
Oli raske suvi! Seda enam rõõm end tunda võitjatena. Suure vaeva peale olla vanad eestlased kõvasti söönud ja veel kõvemini tantsu löönud. Teeme meie siin just samaviisi.

Rõudes, 9. sept. 1972. a.
Eliise Junts - Lääne-Liisi

 Lehekülje algusesse



 
 

Kaks Kardetud Meest

Kui Kasari luhtadel heinatöö käib,
kõik muretult-kiiresti laabuvat näib
ju masinad niidavad, töötavad lool
ja pallide vedu on autode hool.
Jah, kuivade aegu see tõesti just nii,
et tonn tõsta paigast, vaid võta ja vii.
Saab kullana kogutud karjale sööt,
kui loodus ei takista meeldivat tööd
Aga tihti on peremees vihmaperiood,
siis hoopiski kurvad me luhtadel lood.
Kui kitsaks jääb vetele Kasari säng,
siin heinamail laksu lööb lainete mäng.
Ei tõkkeid ju leia eest laiuvad veed,
on avatud neile kõik rünnaku teed.
Nii saastub kõik kasvav ja kaaredes hein,
see mure meil iidne ja tuttav on lein.
"Lits Vigalamees" ja "Õel Matsalu mees"
on tihti meil otseti heinateo sees.
Kui nurjub nii saakide varumispüüd,
siis just nendel "meestel" on suuresti süüd!

Rõude Peremäel ehk Palgiväravas sellel jõulukuu 4-ndamal päeval ANNO DOMINI 1996

Eliise Junts Klaassen e. Lääne Liisi

Lehekülje algusesse


Kilde Kokre küla elust
Meenutab  Helmi  Talvoja:

Kokre küla oli väikseim küla vallas talude poolest.
Aga Kokres on olnud ka kunagi mõis, mis oli asunud praeguse Tooma talu elamute territooriumil. Mõisa olemasolust annavad tunnistust praeguseni säilinud tiik ja kaev, ka keldrite varemed. Kaev oli sajandi algul küla elanike veega varustamise ainuke koht. Hiljem tegid peremehed juba oma majade lähedale kaevud, aga põuastele suvedel kuivasid need ja küla keskel olev kaev oli siis jälle, mis varustas veega kogu küla. Selles kaevus ei lõppenud vesi kunagi otsa.
On ka üks muistend selle kaevu kohta. Ohtla mõisa tiigil ja Kokre kaevul olnud ühine veesoon. Kunagi oli Ohtla mõisa hani mööda veesoont ujunud Kokre kaevu. Ohtla mõisnik pannud siis soone ette nahkpüksid, et vältida hanede ujumist Kokresse.
Sajandi algul olid Kokres juba talud. Need olid 20 ha piires. Ainus talu üle 40 ha oli Madise. Teised olid poolitatud talud vendade või teiste sugulaste vahel. Talusid oli 9. Ka oli peremeeste vahetus ja liikumine väga suur. Ainuke talu, kus oli järjepidevus, oli Jaani-Ado talu.
Kokres oli ka oma kauplus, mis asus Kännu talu lähedal maantee ääres. Viimaseks kaupmeheks oli seal Arvik Paul. Veel oli külas rätsep, kes oli hinnatud oma kvaliteetse töö tõttu. Sepikodasid oli kaks, seppi mitu. Tol ajal tegid mehed kõiki vajalikke töid. Tehti sepatööd, kingsepatööd,  ehitustööd ja valmistati isegi lihtsamaid mööbliesemeid. Veel oli külas viljakuivati, mida kasutasid ka ümbruskonna talupidajad.
Lähen nüüd ajas veidi tagasi, seltskonna elu poolele. 20-nda kümnendi lõpuaastail oli noorte kogunemiskohaks sügisel ja talvel Uugi talu, kus peeti tantsuõhtuid. See peremees oli lõbus ja noortelembene inimene. Sinna tuli noori kokku 5-6 km kauguselt. Suvel oli tantsuplats koos kiigega Madise talu karjamaal kõrgemal lagedal platsil. Seda platsi kasutati ka võrkpalli mängimiseks. See ala oli meie küla noormeeste suurim hobi. Ka olid meie küla noored laulu- ja muusikaarmastajad. Mängiti kitarri, viiulit, lõõtsa ja ka puhkpilli.
30-nda algusaastail oli ka kultuurielus kõrgperiood. Asutati mitmed seltsid vallas: haridusselts, karskusselts, Kaitseliidu rühm, Naiskodukaitse rühm, perenaisteselts ja maanoorte ring.
Sel ajal oli ka võimalusi talude suurendamiseks; kes ostis maad juurde, kes rentis juurde ja ka päranduse teel saadi maid juurde. Siis oli 8 talul suuruseks 40 ha kanti. Ainuke väiksem talu oli Tagapõlde. Siis kasutati peaaegu igas peres palgalist tööjõudu, sest noored olid välja rännanud.
30-40 a. vaheline aeg oli meie küla hiilgeaeg. Maaparandustöid oli palju tehtud ja põllutöö palju kergem ja efektiivsem. Kasutati palju hobumasinaid.
See oli aeg, mis ei unune.
Saabus 1941. a., mis lõi segi kõik unistused ja plaanid. Kuulutati välja mobilisatsioon, kuhu alla kuulusid kõik meie külas kasvanud noormehed.
Välja läks neist 8 meest, tagasi tuli 3. Algas ajajärk, millest ei taha kirjutada. Õnneks läks küüditamine meie külast mööda. Sellest päästsid meie küla meie noormehed, kes end ohverdasid ja kannatasid nälga ja viletsust kaugel Venemaal. Muidu oleks see küla vist päris maa pealt pühitud, sest kasutasid ju peaaegu kõik võõrast tööjõudu ja pidasid tähtsaid ameteid (vallavanem, politseinik jne.)- need olid ju venelaste silmis kardetav element.
Ähvardati küll igal sammul, aga siiski jäi küla sest hirmsast sündmusest puutumata.
Uus noorsugu tuli peale ja kasvas ning hakkas teadmisi omandama kõrgkoolini välja. Noored  suundusid oma õpitud erialale tööle lennates välja oma kodust ja kodukülast.
See oli lühike elu-olu kirjeldus Kokre küla elust 20.sajandi I poolel.

 Lehekülje algusesse



Lähtru Lugu
Kirjutanud Rait Talvoja

Vanal hallil ajal oli Läänemaal suur põud. Kõik kõrbes, rahval polnud juua ega süüa. Siis rahvas kutsus appi oma ainsat päästjat Kalevipoega. Armas Kalev, kallis Kalev, too meil vilja, too meil vett.
Kalevipoeg tuligi, lähkrid kaenlas. Küla, kuhu kukkus suur lähker, nimetati Suure-Lähtruks. Küla, kuhu kukkus väike lähker, hakati kutsuma Väike- Lähtru.
Suure-Lähtru mõis (saksa keeles Gross-Lectigall) 1601.a. pantis kuningas Karl IX Suure-Lähtru küla 1700 taalri eest Hans Richterile. Küla suurus oli 10 adramaad.
1611. a. tekkis Suure-Lähtru mõis, mille kuningas Karl IX kinnitas (kui Haeska mõisa endise osa) Mensich von Baranoffile Lectomoisa küla koos Ragma veskiga (Rägina trummist veidi Niinja poole asuva vesiveski, mis töötas 20. saj. alguseni) kokku 10 adramaad, Kirna ja Savertorp (Saare talu?) kokku 3 adramaad ja Kekomoisa (praegune Kokre) 2 adramaad igaveseks omanduseks.
1624. a. andis kuningas ka Suure-Lähtru küla (17 1/2 adramaad) Baranoffile. Enne oli see küla panditud Berend von Scharenbergile ja Hans Richterile.
Lähtrus oli ka oma kabel. Eestimaa Konsistoorium kaebab 1642. a., et Martna Lähtru kabelis peetakse ohvripidusid.
Kokre (Kekomois, Kockers ) oli vanade pärimuste järgi vabade talupoegade mõis. Kunagi olla üks talupoeg päästnud Rannamõisa merest ühe suure saksa uppumisest, tänutäheks saanud ta endale priiuse ja talu. Nii tekkiski Kokre mõis. Mõis asunud praeguse Tooma talu kohal. Mõisa kaev on vanade inimeste arvamusel alles - Tooma väravatagune kaev, mis oli enne väga veerikas. Kaev on praegugi alles. Hiljem talupere kaotas oma priiuse ja langes pärisorjusesse. Küllap nimi Keckomois tekkiski vaba talupojamõisa tekkega.
Ka Kirna Saare (Savertorp?) olla vaba talupoja mõis olnud. Millegi pärast Saare talu ei loeta Kirna alla. Teda nimetatakse alati eraldi.
Üks varasemaid mõisa häärbereid asus praeguses Vanakülas. Hiljem ehitati uus häärber Uuskülasse . Tekkisid vakuraamatuisse Vana-Lähtru (Vanaküla) ja Uus-Lähtru (Uusküla). Praegune Suure-Lähtru mõis ehitati 1777-1779. Eelmine häärber olla olnud Uuskülas. Rahvajutu järgi olid Lähtru talupojad käinud abiks Päri mõisa ehitamisel, Lähtru mõisa ehitamisele olid siis ka Päri mõisa pärisorjad abiks toodud. Päri mõis olla ennem ehitatud.
Praeguse Lähtru mõisa kohal olla enne küla olnud, talud olla enne ehitust Nõmmekülla viidud. Nii rääkis vanarahvas.
Põhjasõda oli Lähtru inimestele suureks katsumuseks. Pärimuse järgi oli Lähtru rahvas sõja ajal maapaos Marimetsa rabas. Sel ajal olid noored Mari nimelised tütarlapsed läinud käest kinni hoides selg ees laugaste suunas, ise laulnud: Parem surra pehmet soo surma kui rasket raua surma. Nii saidki laukad nime "Marilaukad".
1712. a. oli enne Põhjasõda elanud 305-st inimesest alles vaid 42, nendest 16 peremeest, 10 perenaist ning 16 last ja sulast-tüdrukut.
Peale Põhjasõda rahva arv hakkas kiiresti kasvama. 1782. a .oli Suure-Lähtrus juba 449 inimest.
1611- 1835. a oli Suure-Lähtru mõis von Baranoffide omand. 19. saj. alguses oli Lähtru mõisnik Christoph von Baranoff `il veel Tuula mõis Keila kihelkonnas ja Alliku mõis Türi khk. Nii segas mõisnik pidevalt rahvast nende kolme mõisa vahel. Eriti palju tõsteti ühest mõisast teise mõisa ametnikke - kangruid, seppi, kupjaõpilasi. Enamasti vahetati vallalisi noori (kupjaõpilasi 12-14 a. vanuselt.) Kangrud toodi ikka koos perega. 1808. a. toodi Alliku mõisast Lähtrusse kangur Jakob 40. a. koos naise Tiiu ja tütar Maiga (2. a.) Nad jäidki Lähtrusse.
1835. a pandi Lähtrus perekonnanimed. Sageli said vennad erinevad liignimed: Boil, Politur ja Steinberg olid vennad. Muulpär ja Rehkalt; Tomberg ja Kitalind olid vennad. Üldse pandi Lähtru inimestele üle 100 erineva liignime. Paljud neist olid Eestis laialt levinud (Mägi, Altmets, Kruus, Rebane, Tomberg), kuid oli ka ainult Lähtrule ainuomaseid liignimesid (Matveos, Riistop, Üksvärav).
Liignimede saamise kohta on palju pärimusi: Matsi Kaarel (1803-1881) oli hea viiulimängija. Küsimusele, mis ta liignimeks soovib, vastanud ta, et mis ma vaene saagija mees ikka soovin. Saigi nimeks Saagelmann (viiuli saagija).
Samale küsimusele vastanud Aavamägide esiisa , et mis ma alatu ikka soovin - saigi priinimeks Alato (Allato).
Talupoegade koormised mõisale olid suured. Esines ka vastuhakke. Saare Kustas Polituri sõnul on nende talu karjamaal suur veeauk nn. Junkru auk. Kunagi olid teomehed ühe mõisa junkru sinna ära uputanud. Mehed saanud karmilt karistada. 1845. a. saadeti Jaan Prooso Arupõldelt Siberisse Bobrinskisse asumisele.

1860-ndatel aastatel moodustati vallad. Hilisema Lähtru valla alale tekkis 3 valda: Ohtla, Suure-Lähtru ja Väike-Lähtru. Vallad tekkisid suurte raskustega, mõisnikud tahtsid kohe vallad enda mõju alla saada. Kirna Peetri Kristov Promm (1821-1878) oli üks esimesi (esimene) vallavanemaid. Kristov astus mõisnike vastu välja. Ta oli ütelnud, et mõis peab valda teenima, mitte vastupidiselt. Kristov olla Peterburgi vangla viidud, ta naine Mari olla teda seal vaatamas käinud. Mari ütelnud ikka, et ega ta teistmoodi saa rääkida kui ta mees. Kristov pääses vanglast ikka koju.
1890. a. liideti Ohtla ja Suure- ja Väike-Lähtru vallad. Esimene ühine vallavanem oli Jüri Heilmann (1860-1918) Matsi-Mihkli talust.
1870-ndatel aastatel toimus Suure-Lähtru mõisas maade mõõtmine ja kaardistamine. Talude endised siilupõllud kaotati, talud aeti krunti. Mõned talud kadusid, mõned tekkisid juurde. Ühegi talu maad ei jäänud täielikult samaks.
Kunagise eraldiasetseva Keestre talu asemele tekkisid kaks talu Nurga ja Liiva (Kirnas). Millegipärast Kirna Peetri suur rehetare lammutati ja ehitati üles Liival. Peetrile ehitati uus väiksem maja.
Peale maade mõõtmist võisid talumehed kohti päriseks ostma hakata. Esimesed julged mehed olid 1878. a. Mart Poll (1842-1888), kes ostis väikese Palumäe koha. See koht maksis 350 hõberubla. Koha suurus oli 10 dessantiini ja 1430 ruutsülda. Samal päeval ostis koha ka Kaarel Tiigenberg (1846- 1928). Ta ostis Palumäe vastas Rebaski talu, mille suurus oli 10 dessantiini ja 2135 ruutsülda. Koht maksis 385 hõberubla. Mõlemad mehed maksid kohe kõik ära.
Alguses talumehed ei julgenud kohti päriseks osta. Kardeti ikka sakste pettust. Kuid suurenev raharent ja mõisniku pidevad ähvarduskirjad talust välja tõsta, panid asjad paika. Läks mitu aastat, kui järgmised julged hakkasid Lähtrus kohti ostma.
Alles 1886. a. vormistati laiaulatuslik talude ostmine. Korraga vormistati 27 talukoha ost. Osa nendest kohtadest osteti kahe peale.
Talu ost oli perele ränk koorem. Kõik mehed suutsid vaid osa kohe ära maksta. Näiteks Kokre Tooma koht maksis 2250 hõberubla. Sellest tasuti kohe 1175 rubla, krediitkassast võeti laenu 670 rbl. ja mõisale jäädi võlgu 405 rbl. Mõisa võla pidi tasuma 5 aastaga. Krediitkassa laenu maksti vabariigi alguseni.
Talude päriseks ostmisel oli ka oma traagika. Mõni mees ei suutnud oma kodutalu osta, ostis keegi teine.
1890-ndatel aastatel algas mõisapoolne surve väiksemate talu ja saunakohtade päriseks ostmisel. Paljud saunikud Niinjas (Niinja ja Kokre vahel) pidid loobuma oma saunadest, sest nad ei suutnud maad päriseks osta, nende maa osteti naabruses asuvate päristalude poolt või osteti mitu saunakohta kokku.
1905. a. ei jätnud puutumata ka Lähtru valla inimesi. Sellest kirjutab Mihkel Aitsam: Reedel 14. jaan. (vana kalender) 1905. a. algasid Tallinnas streigid. Sadamas tekkis rüselus ja keegi sõdur lõi selja tagant ühe noore töölise rinnust läbi, nii et see samasse surnult maha langes. Seda nähes hüppasid mõned soldatite lähenemisel üle sadama kai merre. Kustas Poll (1884-1905) Niinja Palumäe noorim perepoeg, sai raskesti haavata ja suri järgmisel päeval priihospidalis.
Saadikuteks Tartu kongressile valis Lähtru vald Karl Reichadti Panga talust ja Kaarel Kuuveli Malle talust. Pärast kongressi peeti aruandekoosolek, kus Reichardt andis aru sulakoosolekust, millest ta osa võtnud oli. Jagas koosolijaile sulaotsuseid, juurde lisades hoiatuse, mitte tarvitada vägivalda ega põletada, mis toob kaasa verevalamise. Reichardti peale kaevati, ta kutsuti Lihulasse karistussalga ülema ette.
"Reichardt surma ja Kuuvelile 70 hoopi vitsu" otsustas Dobroljubov järsult.
Mehi hakati kaitsma, toodi veel uusi tunnistajaid, lõpuks lasti nad vabaks. Ehmja parun Huene kaebas uuesti Reichardti peale, varsti kutsuti Reichardt Koluveresse sõjakohtu ette. Lähtru preester Poska valmistas palvekirjad Riia Piiskopile. Reichardti isa sõitis Riiga kirja viima. Riia piiskopi sobitusel pääses Mihkel Reichardt kindralkuberneri jutule. Siis saadeti telegramm Dobroljubovile, et K.R. ei tohi surmaga karistada. Vahepeal viidi K. R. juba Tallinna Paksu Margareeta vangitorni. Pärast kahenädalast vanglas olemist lasti K. R. lõpuks vabaks.
1905. a. Lähtru vallas läks muidu suhteliselt rahulikult. Paljud talumehed tahtsid ka Suure-Lähtru mõisa põletama minna. Vallamajas olid suured vaidlused. Õnneks jäi peale tolleaegse vallavanema Priidik Polli (1864-1937) ja Karl Reichardti kaine mõistus. Nad surusid oma tahtmise läbi. Paljud mehed olid Priidiku peale pahased, kuid pärast karistussalkade nuhtlemisi olid nad vallavanemale väga tänulikud.
 Mardi-Hansu poistel - vendadel Hans(1831-1907) ja Jüri (1829-1897) Üksväraval olnud poissmehepõlves kahe peale üks paar saapaid. Kui koos hobusega välja läinud, siis oli kummalgi välimises jalas saabas. Seda jalga hoiti muidugi saaniteki alt väljas. Teistel polevat siis veel saapaid olnud. See lugu oli ka möödunud sajandi keskel.
Talurahvas oli vanasti rumal, nagu ütles meie vanaema. Tema lapsepõlves 1890-ndatel aastatel kurnatud puust tilaga lüpsikust piim nii, et tilasse torgati kadakaoks või õletuust ja läbi selle kurnati. Kurnariide kasutamine tuli hiljem.
Kartuleid oli keedetud suures vees. Pärast võetud keedetud kartuleid kulbiga veest välja. Kartulitelt vee ärakallamist ei teatud.
Selle sajandi alguses olid Lähtru mehed tuntud saanide meisterdajad. Taludes tehti ka palju treitud kaunistustega riidekappe ja kummuteid.
1913. a. käisid Lähtrus Eesti Rahva Muuseumist Kliimand ja Keerde. Kliimand joonistas inimesi, talumaju ja taluõuesid. Nad korjasid ka vanavara. Nad kiitsid Vanakülast Priidu Alato (1845-1878) ja Kaarel Proose (1804-1870) ning Kokrest Aadu Mägi (1807-1875) tehtud õllekappasid ja viisid neid ka Tartu, kus nad seni ajani alles on.

 Lehekülje algusesse



Niinja
Kirjutanud Endla Tiido, Niinja küla elanik 60- aastatel
 

Niinja ……. , nii väheütlev nimi praeguses Martna vallas (Palivere - Oonga teest 1,5 km vasakule enne Martna keskust. )
Kunagi, mõisate ajal, kihas seal suur elu. Arvatavasti 1927 a. ostis Loodna valla Luiste küla korstnapühkija Jüri Arnover selle mõisa. Jüril oli kaks venda, kellest üks oli endise Eesti Vabariigi Riigikogu liige. Mõisaomanikud olid Jüri mõlemad vennad.
Niinja mõisahoone oli lihtne 1-korruseline kivimaja. Lihtne mees oli ka mõisaomanik Jüri, kes mõisa ostmise ajaks oli juba kaunis eakas mees, sest rahakorjamine võttis oma aja. Noorusajal oli Jüri käinud 6-s mõisas korstnaid pühkimas. Tema ja ta naine Tiiu töötasid päev-päevalt koos teomeestega. Jüri käis tööl pasteldes.
Tiiu lüpsis lehmad ja vedas piima hommikuti Lähtru meiereisse, ikka 2 hobusevankritäit korraga, ise tõstis ka piimanõud peale. Mõisa töö käis härgadega.
Pererahvas kodus piima ei joonud, piima asemel tarvitati lõssi. Piim läks rahaks. Põldudel kasvatati peamiselt nisu ja rukist. Moonakaid vahetati tihti. Vaid suurte pühade ajal sõideti hobusega kirikusse, siis pandi ka paremad riided selga ja oldi nagu mõisahärra ja mõisaproua.
Räägitakse kuidas Jüri käis Kirimäe tagant härgi ostmas. Võtnud teomehed kaasa ja läinud siis teele. Talus olid olnud aga väga kurjad koerad. Jüri käskinud teomeestel vankri juurde ootama jääda. Ise võtnud mütsi suhu ja lasknud käpuli, kui koerad tema poole jooksnud, need vaadanud Jüri ja pistnud ehmatusest kodu poole metsa punuma. Peremees ei jõudnud ära imestada, kuidas jõuti tema talu juurde, ilma koerte puremata. Jüri öelnud: "Koerad või asjad, ühed litsid klähvisid lepikus jah." (Selle jutu on rääkinud kunagine mõisa teomees Anton Rande oma kodus.)
Vilja kõrvalt müüdi ka põhku. Ühel sügisesel põhukoristuse ajal tulnud üks ostja ja küsinud:"Kus see mõisahärra siis on?" Jüri olnud parajasti kuhja otsas ja öelnud:"Mina olen."
Põhuostja aga vastu: "Sina, vanamees, pea suu seal kuhja otsas." Jüri vastu:"Eks mine otsi see mõisahärra siis üles." Pärast tulnud häbi täis silmadega Jüri juurde tagasi.
Jüril ja Tiiul oli poeg August, kes päris mõisa peale Jüri surma. Tiiu suri varem kui peremees. Poeg Augusti aeg töötati sama usinusega. Augusti naise nimi oli Vilhelmiine (rahvas kutsus teda Mõisa-Minni). Augustil ja Vilhelmiinel oli kaks last, Heino ja Saima.
Kasvatati endiselt nisu ja rukist, peeti palju loomi. Sõnnik veeti põldudele, 300 koormat vähemalt. Osa sõnnikust komposteeriti. Suveti viidi ümbruskonna küladest lambad söödile Niinjasse Keestrimäele. Keestrimäe põllud olid väga viljakad. (Veel 1965-1966 aastal saadi neilt põldudelt otra 47 ts/ha-lt ja 1960 aastal oli alles ka Niinja lammaste küün, kuhu sellel ajal veeti sisse sovhoosi loomade hein.) Lammaste karjatamise eest tehti mõisale päevi sügisel, viljakoristuse ajal. Kui teised viisid
müügiks vilja hobusekoorma kaupa, siis August Arnoveril oli Palivere jaama tellitud vagun nisu müügiks. Kõik ümbruskonna talumehed, kellel olid hobused, käisid tasu eest nisu vedamas.
Rajati suur puuvilja- ja marjaaed mõisa juurde. 1940. aastaks oli mõisal 100 ha maad ja 100 veist. Lapsed olid koolitatud. Mõisatoas oli ka klaver (poeg Heino armastas mängida.) 1940 aastal mõis natsionaliseeriti. August viidi Siberisse, kuhu ta ka jäi. Naine Vilhelmiine läks ära Raplasse. Tütar Saima töötas algul maksuinspektorina Martnas, hiljem Kirblas. Lõpuks kolis temagi ema juurde Raplasse. Poeg Heino töötas Tallinnas advokaadina. Kogu varandus jäi maha, seda ühistati, tassiti laiali. Mingil määral viidi ka külaelanike juurde hoiule (kangaid, sööginõusid, mööblit). Mõisast ei jäänud midagi järele.
Peale natsionaliseerimist tehti Niinja mõis Riigi Karjamõisaks, hiljem aga sovhoosiks. Saksa valitsuse ajal toodi Niinjasse elama Karjala soomlasi ja Venemaa eestlasi.

 Lehekülje algusesse



Martna mereriik
Kirjutanud Hannes  Oja

 Ridala ja  Rõude vahel on paarikümne kilomeetri pikkune rohtunud ja vesine rannariba, mis seob  valda merega, Matsalu lahe idaosaga. Keegi ei seo seda heinamaa-ala enam merega, ei  laevasõiduks ega kalastamiseks. Viimast piirab looduskaitseala. Muudest  loodusvarudest on viimasel ajal tähelepanu leidnud pilliroog, mis ennemuiste oli tähtis katusematerjalina ja ehitusmaterjalina, siis, kui veel krohvimatte ei tehtud; siis seoti jämedamast pilliroost peo, mis viidi Pärnusse, kus selle kasutamine peaaegu iseseisvuse lõpuni kestis.
Meresõidust ei rääkinud enam keegi. Sajandialguse veesõidukid olid ühepuupaadid, vened; hiljem aga ei kasutatud enam nii suuri puid, millest neid oleks välja raiutud, lihtsam oli laudadest kokku naelutada. Need kõlbasid sõitmiseks vaid madalas vees ja seal kus vee sügavus ulatus meetrini. Kõrgema parrastega paate kasutati lahel, mis enam ei kuulunud Martna piiridesse. Kuna polnud küllaldaselt vaba vett, siis ei kasutatud aere, vaid mõlasid, millega paate tagant tõugati. Sõudmisel oli vaja lapikule mõlale anda teatavat survet ja nii seda sai juhtida. Mõneti oli kergem kasutada lamedapõhjalist lootsikut kui vene. Hiljem, süvendatud jõgedel, muutus paadisõit kergemaks. Jõgede süvendamine kestis mitmeid aastaid, selle eesmärk oli Matsalu luhaala päästa üleujutusist, ja sai valmis alles iseseisvusaja lõpuks.
Selline rannikumaastik oli seejärel Martna mereäärele omane. Jõgede vallidel hakkas kasvama lopsakas taimestik. Inimesed ei teadnudki enam, et kusagil pilliroo ja puuderibade taga on meri, nagu mõned seda umbe kasvamas madalat lahte nimetasid.
Roostik on olnud aastasadade jooksul nagu pitsiline krae ümber rannajoone, mis samm-haaval mere poole taandunud ja jätnud põldudelegi pilliroo jälgi, kuna see on väga visa taim oma kunagisest elupaigast lahkuma.
Pilliroog oli lähedane inimestele ka peale tarbelise ehitusmaterjali. Juba lapsena õpetati lastele roopilli tegemist ja neil mängimist. Aga pikk pilliroopadrik oli ka varjupaik peidusolijaile. Veel on mitmest sugupõlvest edasi elanud lugu ajast, kui suure sõja järel oli maa elanikest tühi ega teatudki enam, kus üks või teine enesele varjupaiga oli leidnud. Ühel suveõhtul kostis padrikust ema laul lapsele: "Äiu-äiu, kussu-kussu…" ja see hääl viis kaks paosolijat kokku.
Lahe rannikule oli jääaeg jätnud moreeniseljandiku, mis eraldas neljase külade grupi. Neile mägedele olid Rootsi sõjaväeosad ehitanud oma majutuspaigad, mis minevikust rääkisid tänapäeva inimestele. Kõrgendik oli ka veelahkmeks, jagades kaks küla põhja poole ja teised kaks lõunasse. See külade grupp on Martna läänepoolsem osa. Sinna kuuluvad Keravere, Tuka, Oonga ja Liiva külad, olles eraldatud valla teistest osadest. Omal ajal elas nendes külades kuni paarsada inimest.
Mere osa nende inimeste elus oli tagasihoidlik, välja arvatud mõned asjaarmastajad hooaja kalastajad, kes kevadise kudemise ajal ka kalameesteks end nimetasid. Kalapüük algas tegelikult juba siis, kui laht oli alles jääs. Jääpinnal oli tuhandeid luikesid ja teisi merelinde, kelle laulust rõkkas laht ja ümbruskond ööpäev läbi. Siis tekkisid jäässe vaba vee voolud ja sisse tulid esimesed haugid. Need olid üsna prisked. Jää  sulamist ootasid teised kalad, peamiselt särjed, kes tulid madalasse vette kudema. Mõnikord oli neid nii rohkesti, et võis üleujutatud heinamaal kätega püüda.
Lahel aga, kus muiste oli inimestele antud oma kindlad kalapüügikohad, mis iseseisvuse ajal kaotati, oli mõnikord võrkudega püüdjaid väga tihedasti ja naabreile liiga lähedal, mis põhjustas tüli. Aga kalad vist kuulsid tülitsejate sõnelusi ega tulnudki sel ööl võrkudesse, olid hoopis teise ujumistee valinud.
See oli Martna rannaelus kalastamise periood. Pärast see ala peaaegu jäeti, lahevesi soojenes ja oli liiga soe mõrdade leotamiseks. Kaladki ei armastanud madalat, mõnekümne sentimeetri sügavust vett. Enne jaanipäeva tulid lahte siiski latikad, valisid seal kõrkjamätta ja kudesid seal nii, et vesi kees. Hea saagi sai see, kes juhtus nende mängule ja tõmbas võrgud ümber mätta. Sügisel tuli lahte veel vähesel määral vimmu ja säinaid, aga nende püüdjaid oli vaid üksikuid.
Matsalu lahe Martna rannaala tegi 1930-ndail aastail läbi suure muudatuse. Alatised kevadised üleujutused jõgede ümber põhjustasid kahjustusi põllupidajaile, mistõttu valitsus otsustas appi tulla ja lahejõed süvendada nii, et vesi jõudnuks takistuseta lahte. Süvendaja alustas Kasari jõega, käis siis kordamööda läbi teisedki jõed ja oma mudavallidega jätsid lahealale uue maastikuvormi. Hiljem hakkasid seal puud kasvama.
Selle kasul oli oma negatiivne külg. Varem olid Matsalu vähid olnud kuulsad Peterburiski, aga kui süvendaja õlised heitveed vette sattusid, mürgitasid need vähid. Jutud kunagisest vähirikkusest elasid edasi. Maapind kuivenes, jõesängide ümber tekkisid heinamaad ja luht oli sügiseti heinakuhjadest tihe. Taimestik muutus, pilliroo asemele hakkasid kasvama muud merele omased taimed. Martna sai süvendajate tõttu uue iseloomuliku lagendiku, kus vaid kaugel Matsalu mõisa metsanurga kohal oli kõrge pilliroo müüri taga veel lahtist merevett.Looduskaitse on kunagise tegevuse lõpetanud ja teiseks on see nelikküla väga tühjaks jäänud, peaks ehk inimesegi arvestama looduskaitse osaliseks.
Martna mereriigi minevikust pole rahvajutte. Ehk siis, kui laevad Lihula alla jõudsid, võisid need ka nüüdse Martna rannale jõuda. Varemed sellest minevikust ei räägi.
 

 Lehekülje algusesse

Kihelkonna lehele

 Kooli avalehele